Doel van het Spel
Het doel van Schwimmen is om kaarten te verzamelen met een totale waarde die zo dicht mogelijk bij 31 ligt in een enkele kleur (harten, schoppen, klaveren, of ruiten).
Spelers en Benodigdheden
- Aantal spelers: 2 tot 9 spelers.
- Kaarten: Een standaard 52-kaarten deck zonder jokers.
- Fiches of muntjes: Voor inzetten (gebruikelijk drie fiches per speler).
Kaartwaarden
- Aas: 11 punten
- Heer, Vrouw, Boer: 10 punten
- 10 t/m 2: nominale waarde
Speciale combinaties:
- Drie kaarten van dezelfde waarde: 30½ punten (bijvoorbeeld drie Boeren).
Voorbereiding
- Elke speler ontvangt drie fiches.
- De dealer deelt drie kaarten aan elke speler en plaatst drie kaarten open in het midden van de tafel.
Spelverloop
- Beurten: Het spel verloopt met de klok mee, beginnend bij de speler links van de dealer.
- Acties tijdens een beurt: Een speler kan kiezen uit drie acties:
- Wisselen: Eén kaart uit de hand ruilen met één van de open kaarten op tafel.
- Ruilen: Alle drie de kaarten in de hand ruilen met de drie open kaarten op tafel.
- Passen: Niets doen en de beurt doorgeven.
- Kloppen:
- Als een speler denkt dat hij de beste hand heeft, kan hij "kloppen".
- Na het kloppen krijgen de andere spelers nog één beurt.
- Als een speler na het kloppen een handwaarde van 31 heeft, wint hij direct het spel.
Einde van een Ronde
- Na een ronde onthullen alle spelers hun kaarten en worden de handen vergeleken.
- De speler met de laagste handwaarde verliest een fiche.
- Als meerdere spelers dezelfde laagste waarde hebben, verliezen ze allemaal een fiche.
Speciale Regels
- Dood zwemmen: Als een speler zijn laatste fiche verliest, krijgt hij nog één kans om te overleven. Verliest hij opnieuw, dan ligt hij uit het spel.
- Laatste fiche: Als een speler met zijn laatste fiche "klopt" en verliest, is hij direct uit het spel.
Einde van het Spel
Het spel gaat door totdat één speler alle fiches van de andere spelers heeft gewonnen. Deze speler wordt de winnaar van het spel.
Strategie en Variaties
- Het spel kan variëren in termen van strategie en lokale huisregels. Een veel voorkomende variant is het gebruik van vier fiches in plaats van drie.
- Sommige groepen spelen dat een hand met drie kaarten van dezelfde waarde (bijvoorbeeld drie boeren) 30½ punten waard is.